
 

Glavni nalazi monitoringa medija na teme korupcije i borbe protiv korupcije za period: 
novembar – decembar 2013 

 
MEDIJI BALANSIRANIJE IZVEŠAVAJU O POČINIOCIMA DELA KORUPCIJE,  

UNAPREDITI ISTRAŽIVAČKI I ANALITIČKI PRISTUP UZ PROMOCIJU DOBRIH PRAKSI  
U  

BORBI PROTIV KORUPCIJE 
 
Beograd, 31. januar 2014. –  Biro za društvena istraživanja (BIRODI) je u partnerstvu sa slovačkom 

organizacijom MEMO 98 nastavio rad na posmatranju izveštavanja medija na teme korupcije i borbe 

protiv korupcije i predstavlja izveštaj sa monitoringa medija za period novembar – decembar 2013. 

Godine 
 

Glavni nalazi 
 

• Većina posmatranih medija je tokom novembra i decembra blago umanjila izveštavanje o 

korupciji u odnosu na prethodni period. Tako je broj objavljenih televizijskih priloga smanjen sa 

251 na 240, a broj članaka smanjen sa 952 na 934. 

 

• Od svih posmatranih medija, TV Sky+ sa 68 i dnevna novina Blic sa 160, su imali najveći broj 

priloga/članaka posvećenih korupciji u novembru i decembru. 

 

• Kada su u pitanju akteri najpozitivnije su predstavljeni Vlada Srbije i Srpska napredna stranka 

kao stožerna stranka vlasti. Pozitivno su predstavljeni, ali u značajno manjoj meri 

antikorupcijska tela i uzbunjivači, odosno žrtve korucije. Ujedinjeni regioni Srbije čiji je lider bio 

saslušan u svojstvu građanina i nakon saslušanja imao priliku da dokaže svoju nevinost 

pričajući svoju verziju slučaja Nacionalne štedionice na TV Prva, kao i u dnevnim listovima 

Politika i Kurir. 

 

• Negativno predstavljanje je najviše bilo izraženo kod javnog sektora (privrede i javnih 

ustanova), privatnih preduzeća, osumnjičenih i optuženih za korupciju, lokalnih nivoa vlasti, 

posebno u Beogradu, i Demokrtaske stranke kao stranke čiji je predsednik bio gradonačelnik 

Beograda. TV Pink se isticala u stavljanju predsednika Demokratske stranke Dragana Đilas 

kao i uprave Grada Beograda u negativan kontekst. 

 

• Posmatrano po oblastima mediji su u najvećoj meri izveštavali o korupciji u sferi politike i 

privrede kao i o njenom sankcionisanju. Međutim, ono što umanuje doprinos borbi protiv 

korupcije je činjenica da su to bile informativne, a ne analitičke forme novinarstva. Cilj tih prilog 

je bio da informiše i promoviše o borbi protiv korupcije, a ne da otkrije nove aspekte ili aktere 

korupcije ili kojim slučajem da dovede u sumnju sam pristup u izboru i načinu obrade slučaja 

sa aspekta integriteta istrage. 

 

• Slično kao i u prethodnom periodu, u većini slučajeva se izveštavanje zasniva na zvaničnim 

informacijama dobijenim od institucija ili prenetih sa agencija, bez dodatnog produbljivanja i 

istraživanja. U manjem broju slučajeva novinari su u svoje izveštavanje uključivali dodatne 

informacije. Na taj način izostaje izveštavanje koje se odnosi na širi okvir i daje sveobuhvatnu 

analizu, već je u formi ponavljanja već prenetih informacija.  

 

• Tendencija izveštavanja o korupciji na senzacionalistički način nasuprot analitičkog i 

sveobuhtavnog istraživačkog novinarstva se u određenoj meri nastavlja i u ovom 

posmatranom periodu. Informer i Kurir imaju najveći broj članaka koji su senzacionalističkog 

karaktera.   



 

 

• U ovom periodu monitoringa došlo je do unapređenja izveštavanja o osumnjičenim i 

optuženim za dela korupcije a način da su imaju jednakije vreme i nešto više pozitivno 

predstavljeni. Međutim još postoje slučajevi gde se i samo pozivanje na saslušanje u svojstvu 

građanina medijski predstavlja kao hapšenje i početak izdržavnja (ne) presuđene kazne.  
 

• Antikorupcijski programi koje sprovodi Vlada, kao što su Nacionalna strategija za borbu protiv 

korupcije i Akcioni plan za njeno sprovođenje skoro da nisu navođene u izveštavanju tokom 

ova dva meseca. Mediji su se fokusirali na izveštavanje o represivnom delu antikorupcijske 

borbe, dok su teme prevencije, promocije uzbunjivanja i koncepta dobre uprave kao 

mehanizama borbe protiv korupcije bile veoma malo zastupljene.   
 

• RTS kao javni servis je povećao broj priloga u odnosu na prethodno posmatrani period na 44 

u odnosu na 34 priloga iz septembra. Određeni broj analiziranih priloga se tiče korupcije na 

indirektan način, u kontekstu spominjanja određenih aktera ili spominjanja korupcije uz druge 

teme. Mali je broj priloga u kojima je korupcija glavna tema.  
 

• U pogledu javne uloge medija, može se zaključiti da joj mediji nisu značajnije doprineli kroz 

istraživanje i ukazivanje javnosti na određene slučajeve korupcije, organizovanje redovnih 

programa, debata, ili talk show emisija na ovu, za javnost značajnu temu. Budući da se 

zasniva na javnom finansiranju, RTS bi trebao da ima u ovom polju ima vodeću ulogu i da 

teme od javnog interesa ističe iznad ostalih tema. Nasuprot nekim drugim medijima, RTS se 

trudi da u izveštavanju o korupciji zadrži  neutralnu poziciju.   
 

• Za razliku od izveštavanja u prethodnom periodu, došlo je do smanjenja kršenja pretpostavke 

nevisnosti, 165 članaka u odnosu na 326. Dnevne novine Kurir, Blic i Informer su u 

posmatranom periodu imaju najveći broj članaka u kojima je kršena pretpostavka nevinosti, 

dok među televizijama dominiraju TV Pink i TV B92. 
 

• Poslednji krug monitoringa potvrđuje uočeni trend da mediji u celini nisu proaktivni i da ne vide 

sopstveni interes u otkrivanju slučajeva korupcije i borbi protiv korupcije – umesto toga u 

određenim slučajevima se koriste kao oruđe u rukama određenih političkih ili ekonomskih 

interesa. Rezultat toga je nedostatak sveobuhvatne analize koja bi pružila jasniji uvid u 

postojeće stanje kada se govori o korupciji i načinima za njeno sprečavanje. Deo medija 

pokazuje selektivnost u odabiru slučajeva korupcije o kojima će izveštavati. Mediji su ili 

sredstvo promocije vladine borbe protiv korupcije, ili promocije vladajuće stranke kao borca 

protiv korupcije. Mediji ne koriste izveštaje antikorupcijskih tela i njihove baze podataka kao 

izvore za svoje tekstove i priloge. Isto tako, mediji ne vrše promociju uspešnih praksi koje 

civilno društvo ili pojedinci čine na polju borbe protiv korupcije. 
 

Projekat monitoringa izveštavanja se realizuje u saradnji sa Slovačkom organizacijom koja se bavi 

monitoringom medija, MEMO98, uz podršku National Endowment for Democracy (NED). Monitoring 

medija je počeo 1. jula i sprovodio se do kraja 2013. godine, koristeći kvalitativnu i kvantitativnu 

metodologiju. Predstavljeni izveštaj se odnosi na period 1. novembar - 31. decembar 2013. godine. 

Monitoring medija u fokusu ima 6 televizijskih kanala (RTS, TV Pink, TV Prva, B92, Sky+, i TV 

Vojvodina) i 6 dnevnih novina (Politika, Blic, Kurir, Večernje Novosti, Informer, i Naše novine). 

Kvantitativna analiza se odnosi na numeričke pokazatelje ili indikatore koji se zbrajaju i analiziraju, 

kao što su ukupno vreme posvećeno posmatranim temama, i ton izveštavanja (pozitivan, neutralan, 

negativan). Kvalitativna analiza se odnosi na etičke i profesionalne standarde u izveštavanju, a koje 

propisuje Kodeks novinara Srbije.   

 

Kompletne izveštaje možete naći na www.birodi.rs  i www.mediamonitor.rs  


