
 
 

 
 

First preliminary report on media coverage of contestants during the election campaign 
period  

 
Released on 19 September 2014 

 
Media Plan, an independent, non-partisan organization dedicated to freedom of expression and 
the media, has been systematically monitoring the media coverage of the October general 
elections. Media Plan seeks to evaluate the monitored media’s performance in providing 
objective and balanced coverage of the contestants and their platforms so the citizens of Bosnia 
and Herzegovina can make well-informed choices at the ballot box. The main objective of the 
project is to inform the public about the conduct of media during the pre-election campaign and 
to initiate a discussion about the objectivity and quality of the media reporting. The project is 
supported by the United States Agency for International Development (USAID), the UK 
Government, the Embassy of the Kingdom of Norway, the National Endowment for Democracy 
(NED), and the European Union.   
 
The monitoring is intended to offer professional, comprehensive, and objective assessment of 
political diversity, accuracy, and balance in news and current affairs coverage on nine television 
channels, three radio stations, six newspapers, and four online media outlets.1 The project’s 
findings are not intended to support any one candidate or political party, but the integrity of the 
media environment as a whole during the campaign season. The findings will be compiled in 
four monitoring reports about the media’s behavior during the election campaign and are to be 
disseminated to the public, media, civil society, political parties, and international community.  
 
The methodology was developed by MEMO 98 which has carried out similar projects in 48 
countries in the last 15 years. 2  Given its comprehensive content-oriented approach, the 
methodology is specially designed to provide in-depth feedback on pluralism and diversity in 
media reporting, including coverage of chosen subjects and themes. The outcome of the 
monitoring is not just a set of data, but a detailed analysis and evaluation of the current level of 
political diversity in media reporting, examined in the proper context, and incorporating concrete 
comparisons and analysis.3 
 

                                                             
1  Television: BHTV1, FTV, RTRS, NTV Hayat, OBN, TV Pink BiH, TV BN, TV1, and ATV 
 Radio: BH Radio, Radio FBiH, Radio RS 

Newspapers: Dnevni list, Glas Srpske, Nezavisne novine, Oslobodjenie, Večernji list, and 
Dnevni avaz 
Web portals: Frontal, Klix, Radio Sarajevo portal, Bljesak  

2  www.memo98.sk 
3  The media monitoring includes quantitative analysis of the coverage, which focussed on the 

amount of time allocated to each subject, as well as the tone of the coverage in which the 
relevant political subjects are portrayed: positive, neutral or negative. Qualitative analysis 
assesses the performance of the media against specific principles or benchmarks – such as 
ethical or professional standards – that cannot be easily quantified. Monitors report on lies, 
distortions, unbalanced coverage, unfairness, inaccuracy, bias, and anything else that is 
important to presenting the quality of reporting. This data is reported separately and integrated 
into the comments and conclusions of the narrative reports.  

 



 
 

Following is the summary of the main monitoring findings covering one week prior and one 
week of the official campaign period (1 – 14 September): 
 
EXECUTIVE SUMMARY 

 
• The media as a whole have so far provided voters with a diverse range of 

information about electoral contestants and other relevant political subjects.  
• Broadcasters have provided contestants with an opportunity to convey their 

messages to voters in many debates and newspapers and portals launched special 
election sections. 

• A significant coverage was devoted to the activities of the authorities, many of 
whom are candidates in the elections. At the same time, apart from some 
exceptions, critical and independent opinions on the performance of the 
authorities have been absent from the coverage. 

• Data from the first two weeks of monitoring shows wide differences in the way 
political subjects are portrayed and in the amount of coverage provided to them. 
Some monitored outlets more or less openly showed their sympathies towards 
particular political subjects.   

• Voters would benefit from a more analytical and in-depth coverage that could 
help them to better analyze and assess the qualities and programs of electoral 
contestants. 
 

The preliminary media monitoring results for the period of 1 – 14 September indicate that there 
have been discernable differences in the way how the media have so far portrayed candidates, 
parties and other relevant subjects. The media as a whole have so far provided voters with a 
diverse range of information about different contestants and other political subjects. At the same 
time, however, most media focused their news coverage on the activities of authorities, outside 
of the campaign context. Many of them are also candidates in the elections. Moreover, the 
preliminary monitoring results also indicate that the editorial policy of some monitored media 
appears to be determined by the interest of owners and not that of viewers and readers.  
 
The most significant events and topics drawing media attention during this monitoring period 
included the mining accident near Zenica and the detention of the Lijanovic brothers. Since the 
official start of the campaign on 12 September, a number of media outlets have started 
broadcasting special election programs (Election Chronicles). In addition, some newspapers and 
web portals have been publishing special election-focused sections. Moreover, most monitored 
TV channels have been airing debates between contestants, providing them a good opportunity 
to convey their messages directly to voters.   
 
Television  
 
While all the media should offer responsible coverage during elections, it is particularly 
incumbent upon public broadcasters to observe even more rigorous criteria since they are 
publicly funded.  The citizens pay fees and the public media have therefore legal and moral 
obligation to serve interest of the general public, not partisan or private interests.   
 
BHTV1, Journal 2 (Dnevnik 2) at 19.00 
 
During the first two weeks of September, BHTV1 devoted most of its political and election-
related prime time news coverage to the activities of the BiH Federation Government (30 per 



 
 

cent) which included distribution of aid for people affected by floods, the start of the new 
school’s year and the accident at the Raspotocje coalmine. Thirty one per cent of this coverage 
was positive and fifty seven per cent was neutral. The next most covered subject was the BiH 
Council of Ministers which received 13 per cent of mainly neutral or negative coverage. As for 
the coverage of parties, the biggest share of the coverage was devoted to the SNSD and the SDA 
(respectively 10 per cent). The tone of the coverage for both parties was mainly positive and 
neutral.4 The next most covered parties were as follow: the SDP (6 per cent), the NDP (5 per 
cent) and NSRzB (4 per cent).  
  
FTV, Journal (Dnevnik) at 19.30 
 
Similar to BHTV1, FTV allocated biggest share of its news coverage to the BiH Federation 
Government – 27 per cent. However, while the tone of the coverage on BHTV1 was mainly 
neutral or positive, as much as 52 per cent of FTV’s coverage of BiH Federation Government 
was negative. This was mainly in connection with the Federation Government’s work regarding 
recovery from the damages caused by the floods which was criticized as being very slow. In 
addition, in connection with the mine accident, the Federation Government was also criticized 
for the overall deterioration of the mining industry.  
 
As for the coverage of the parties, the SDA and the SDP received comparable coverage – 9 and 8 
per cent respectively. The evaluation of the tone revealed that the SDA received more positive 
coverage than the SDP or any other party. Other parties to receive a more significant coverage 
were the HDZ, the SDS, and the SNSD.   
 
RTRS, Journal (Dnevnik) at 19.30 
 
The monitoring revealed bias in favour of the RS authorities on RTRS news programs – the RS 
government and the president together received 45 per cent of the coverage. This coverage was 
overwhelmingly positive or neutral in tone, highlighting achievements and successes. Critical 
and independent opinions on the performance of the authorities have so far been absent from the 
RTRS main news programs.  
 
In addition, the RS president’s party, the SNSD, received as much as 30 per cent of the coverage 
– which was exclusively positive and neutral. By comparison, the main party in opposition - the 
SDS - received only 6 per cent of such coverage which was mainly neutral and positive. For 
example, on 7 September, RTRS broadcast a lengthy news item about an SNSD meeting in 
Bijeljina which pointed out that the victory of the SNSD was expected on all levels.  
 
Private TV channels 
 
All Sarajevo-based private broadcasters allocated the bulk of their political and election-related 
prime time news coverage to the activities of the Federation Government. As for the RS-based 
TV BN, it provided its viewers with a different coverage to the one presented on RTRS. Another 
RS-based ATV offered a more balanced coverage of the main parties in RS.  
 
TV1 gave 38 per cent of its coverage to the Federation Government. This coverage was mainly 
positive or neutral in tone.5 The NDP received the biggest portion of the channel’s news 

                                                             
4  This was mainly in connection of the start of their campaigns (1 and 6 September). 
5  The positive coverage for the Federation Government was inter alia thanks to interviews with 

Ministers Damir Masic (1 September) and Erdal Trhulj (2 September), where it is possible to 



 
 

coverage (9 per cent) and it was overwhelmingly neutral in tone (this was when NDP 
representatives had an opportunity to directly criticize the RS authorities). By comparison, the 
SNSD received 5 per cent of such coverage that was mainly negative in tone. NTV Hayat, TV 
OBN and TV Pink adopted a similar approach and devoted the bulk of their political and 
election-related prime time news coverage to the activities of the Federation Government.  
 
The coverage of the Federation Government on NTV Hayat is mainly linked with the 
appearances of the Federation Prime Minister Nermin Niksic and Minister Erdal Trhulj.6 As for 
the coverage of political parties, NTV Hayat gave most of its coverage to the SDA (10 per cent) 
of mainly neutral and negative coverage, while TV OBN devoted 16 per cent to the SDA (mainly 
neutral and positive coverage).7 For example, on 1 September, one of the items presented the 
SDA election platform. The item lasted for almost two minutes, with Bakir Izetbegovic and 
Ramiz Salkic speaking directly about the party’s election platform. 
 
Unlike the above-mentioned channels, TV Pink allocated a more significant coverage also to the 
RS government (14 per cent) which was mainly neutral or positive. The channel devoted a 
comparable coverage to the SDS, the SNSD, the SDA and the PDP. However, while the 
coverage of the SDA and the PDP was mainly neutral, the coverage of the SDS and the SNSD 
was mainly neutral and positive.8     
 
TV BN is RS-based and focuses primarily on the political scene in RS. In the first two weeks of 
September, the channel devoted 31 per cent of its political and election-related coverage to the 
SDS. This coverage was mainly positive and neutral.9 By contrast, the SNSD, which received 
some 18 per cent of the coverage, was portrayed manly in a negative and neutral way. In 
addition, the RS president, who obtained some 10 per cent of the coverage, was also mainly 
criticized.10   

                                                                                                                                                                              
see, along with positive evaluations of their work, also some direct support for their views by 
TV1 journalists. Minister Trhulj had sufficeint time to answer journalist's questions in any way, 
not confronted by the interviewing journalist. Although this is a primetime news program, the 
journalists even asked the following question: “Mr. Trhulj, you were declared 'top minister of 
the region' for two years in a row. How does that affect you?” The answer was self-promotion. 

6  While NTV Hayat’s news generally treated incumbent government institutions in a positive or 
neutral context, there was one occasion (7 September), when they made the following comment 
about the Federation Government: “The Federation Government is buying trains with air-
conditioning, while miners are dying at work without safety being provided”. 

7  While OBN provided mainly positive and neutral coverage about the activities of the Federation 
Government, it featured heavy criticism of the Federal Minister of Labor and Social Policy, 
calling the ministry “a ministry for laundering money” alleging that the money won by the state 
lottery was not being invested into new work places, but instead awarded to companies close to 
the government and the minister. 

8  News items evaluated as positive were mostly those in which politicians directly talked either 
about themselves or about their respective political parties and in which they offered various 
promises. For example, TV Pink broadcast an item on 1 September in which Bakir Izetbegovic 
promised in the election platform to open 1,000 jobs in one month or an item on 10 September 
in which Milorad Dodik stated that he wanted to see the veteran population as an organization 
that would additionally build their status and that the issue of employment was one of the most 
serious issues. 

9   For example, the SDS candidate for the RS presidency Ognan Tadić, who is often shown on TV 
BN, received almost 4 minutes of direct time on 5 September – much more than any other 
candidate until so far.  

10  TV BN also gave opportunity to ordinary people to express their negative opinions about 
President Dodik. On 8 September, a worker demanding Prime Minister Cvijanovic’s resignation 
said: “President, I have nothing to give my children to eat… These are all private institutions of 
the big boss sitting in the glass building in Banja Luka…”. On 9 September, there was another 



 
 

 
Another RS-based private channel ATV also devoted the biggest portion of its coverage to the 
SDS and the SNSD - respectively 19 and 18 per cent. This coverage was mainly positive and 
neutral. ATV also focused on the activities of the RS Government and the RS President – while 
the latter received also some critical coverage11 the former was presented mainly in a neutral and 
positive way.  
 
Radio  
 
While the Radio RS news programs almost exclusively dealt with events from RS or related to 
the RS, the Radio FBiH and BH Radio both do have some coverage on events in RS. The 
coverage of the contestants and other relevant subjects on the three monitored public radio 
channels to some extent resemble the coverage by the public TV channels, with some 
differences. In particular, Radio FBiH provided the bulk of their coverage to the Federation 
Government  (29 per cent). However, unlike FTV, which was mostly critical towards the 
Federation authorities, as much as 38 per cent of the radio coverage was positive and only 24 per 
cent was negative.12 As for the coverage of contestants, the SDA and the SDP received 
respectively 9 per cent of the coverage. While the coverage of the SDA was mainly positive and 
neutral, the coverage of SDP was overwhelmingly neutral. The HDZ BiH received 11 per cent of 
mainly neutral coverage. 
 
Similar to RTRS, the RS radio devoted the bulk of its news coverage to the RS Government (31 
per cent), the SNSD (18 per cent) and the RS President (20 per cent). This coverage was mainly 
positive or neutral. For example, on 1 September, the RS radio broadcast an item marking the 
10th anniversary of the Bena shoe factory. The report featured Milorad Dodik who said: “The 
shoe factory is a leader in the region. The factory’s employment trend will continue, for which a 
certain amount of material resources will be invested in the future. By next year, it is possible to 
employ another 500 workers. RS Prime Minister Zeljka Cvijanovic and I are also ready to 
provide additional resources for support.” No other views or opinions were broadcast. The SDS 
received only 8 per cent of such coverage which was mainly neutral and positive.  
 
BH radio gave 18 per cent of its coverage to the BiH Council of Ministers. This coverage was 
mainly neutral. In this respect, considerable time was given to Vjekoslav Bevanda, the Chairman 
of the Council of Ministers, who criticized his cabinet ministers’ failure to reach the quorum and 
the general inefficiency of the Council. The Federation Government and the RS Government 

                                                                                                                                                                              
item showing a poster put up by an unidentified person in Banja Luka. TV BN journalist read 
the text on the posters which said: “People, all of you who intend to go into the SNSD’s pre-
election tents, remember, everything you eat and drink you have already paid for several 
thousand times and if you vote again for the SNSD thieves your children and grandchildren will 
be paying off that dinner for you.” 

11  On 3 September, ATV aired a statement by Vukota Govedarica (SDS): “God forbid that anyone 
ever from RS or Serbia behaves the way Dodik behaved when elections took place in 2012”. In 
an item on Dodik’s meeting with Vladimir Putin, two statements were taken from SDS 
representatives who consider the meeting unnecessary. 

12  The state official with the biggest presence in this period was Federal Prime Minister Nermin 
Niksic, followed by the BiH Federation President Zivko Budimir and the Council of Ministers 
Chairman Vjekoslav Bevanda. Most items about these subjects were featured on 10 September. 
They were mostly related to the arrest of Minister Lijanovic and other associates. Many political 
representatives were asked to comment on the situation, while the arrested Minister Lijanovic 
said the arrest was motivated by the election campaign of his opponents who do not want him to 
win votes.  

 



 
 

received 13 and 6 per cent respectively – their time consisted of roughly equal proportions of 
positive and negative coverage. As for the coverage of political parties, the SDA and the SDP 
received 10 and 7 per cent respectively. While the coverage of SDP was mainly positive and 
neutral, the coverage of SDA was mostly neutral.   
 
Newspapers 
 
Private print media are generally entitled to a larger degree of partisanship than the broadcast 
media. It is generally accepted, therefore, that the press may explicitly express a political 
opinion. As for the Internet, it is a pluralistic and unlimited marketplace of ideas, in principle 
accessible to everyone, remaining largely unregulated. 
 
The monitored print media have so far provided a wide range of views, often showing bias in 
favour or against particular political options. However, voters would benefit from a more 
analytical and in-depth coverage that could help them to better analyze and assess the qualities 
and platforms of electoral contestants. The online media provided voters with a wide array of 
portrayals of political opinions and generally also more substantial information of the campaign 
than other monitored media outlets.  
 
Glas Srpske mainly covers the events from the area of RS. During the first monitoring period, 
the newspaper allocated 17 per cent of its political and election-related coverage to the activities 
of the BiH Council of Ministers. This coverage was mainly neutral. The political parties from the 
Federation of BiH were given little or no coverage at all (SDA 1 %, HDZ less than 1 %). When 
reporting on the state level, it was mostly related to some “problematic” questions on the state 
level, such as the appointment of the director of CRA (during the first ten days of monitoring, 
some four texts were published on that topic with strong indication that the SDP is behind the 
bad functioning of CRA). 13 The RS Government received 14 per cent of the coverage which was 
mainly neutral and positive. As for the coverage of political parties, the biggest share was given 
to the SNSD – 29 per cent. The coverage was also overwhelmingly neutral and positive. 
Regarding the opposition parties, they were rarely mentioned (SDS 6%, PDP 1%) and if so then 
they were portrayed as parties not working in the interest of RS and Serbian people. In addition, 
Glas Srpske published an article about how the citizens of the Federation of BiH perceive 
Mladen Ivanic as the best solution for RS. The newspaper showed its support to the SNSD, with 
little interest to publish information on voting process, as well as political scene countrywide. 
 
Dnevni list allocated the biggest portion of its coverage to the Federation Government (20 per 
cent). This coverage contained more positive than negative way of presentation. As for the 
coverage of political parties, the SDP received 13 per cent of mainly positive and neutral 
coverage. For example, on 1 September, the paper published a lengthy interview with the SDP 
presidential candidate Bakir Hadziomerovic. The next most covered parties were HDZ1990 (9 
per cent), the SDA (9 per cent) and HDZ (7 per cent). The tone of their coverage was also mainly 
positive and neutral. Dnevni list published some articles suggesting that parties in general are 
manipulating the voters.14 This, in part, could be understood as an attempt of forming the public 

                                                             
13  For example: “the Council of Ministers breached the deadline for the appointment because of 

the ministers from the SDP” or “SDP creates obstructions to keep Huseinovic in his position”.  
14  For example, in its edition on 3 September, Dnevni List featured an article suggesting that “it is 

not the programme that wins the election but the money”, i.e. it claims that the party programs 
are mostly similar and unimportant”, and that “in order to win, the most important thing is that 
you have the money for representation and for wining affection of the voters, but also paying for 
that which cannot be seen and should not be seen or known.” 



 
 

opinion about the elections, but also as fierce criticism of the current office holders and those in 
the opposition.15 Criticism of political arena is also visible from the journalists’ question in 
interviews with political candidates. Such example is present in the interview with Bakir 
Hadziomerovic. The question states that “the political arena in BiH is filled with thievery, 
nepotism and corruption”, and that it is a fertile ground for numerous “nasty businesses”.  
 
Nezavisne novine provided the biggest share of its coverage to the RS Government (25 per cent) 
and the SNSD (10 per cent). While the tone of the RS Government was overwhelmingly 
positive, the tone of the SNSD was either positive or neutral.16 By contrast, the Coalition 
Domovina received some 2 per cent of the coverage which was exclusively negative. The other 
parties to receive some more significant coverage were the SDA (4 per cent) and the SDS (6 per 
cent).  
 
Dnevni Avaz published the majority of its articles on the SBB which was devoted as much as 30 
per cent of the newspaper’s political and election-related coverage. The next most covered party 
was the SDA with 17 per cent of the coverage. While the tone of the SBB was overwhelmingly 
positive, the tone of the SDA coverage was very negative. In addition, the negative tone was also 
directed towards the Bosniak member of the Presidency Bakir Izetbegovic, as well as towards 
the SDP and the Federation Government.  
 
Večernji list provided almost half of its coverage to the HDZ which was predominantly positive. 
By comparison, the HDZ 1990 received only 1 per cent of such coverage which was mainly 
neutral. The SDP received only 3 per cent of the coverage which was very negative. In a few 
articles, the SDP was portrayed as a party working against the interests of Croats, by imposing 
upon Croats political representatives that are only Croats by declaration. 
 
Oslobodjenje devoted the biggest portion of its coverage to the SDA (24 per cent). This 
coverage was mainly positive. The next most presented parties were the SNSD (10 per cent), the 
HDZ BiH (7 per cent), the HDZ1990 (6 per cent) and the SDP (6 per cent). In general, the tone 
towards these parties was either positive or neutral. 
 
Internet 
 
Radio Sarajevo allocated the biggest portion of its political and election-related coverage to the 
Federation Government (25 per cent). This coverage was mainly positive. On 3 September, 
Radio Sarajevo introduced a special section called “elections”. Prior to this, the portal reported 
mostly on public office holders and their activities without mentioning their political affiliation 
(for example about Nermin Niksic, the prime minister of the Federation of BiH or Vjekoslav 
Bevanda, Chairman of the Council of Ministers). Radio Sarajevo also covered activities of the 
Central Election Commission, thus providing citizens with information on the election process. 
In a positive development, the portal also offers a special section called Infografike which 
features detailed information about candidates.  
 

                                                             
15  Another article from 5 September (page 11) states that “the citizens don’t vote because there is 

no one to vote for”, and that “the reason because 45% of registered voters in BiH don’t vote is 
because they see no alternative on BiH political scene”. 

16  Nezavisne novine followed SNSD officials (who are also candidates in the elections) in sections 
like “kultura” (opening of the season in theatre), “scene” or section “nezavisne novine medju 
poznatima”, which normally publishes photos of actors, singers and sportsmen, but not the 
politicians. 



 
 

Frontal.rs is oriented towards reporting about RS. During the first monitoring period it focused 
mainly on the activities of the RS government (15 per cent) and the RS president (18 per cent). 
This coverage was mainly neutral or positive. The biggest portion of the portal’s coverage went 
to the SDS (20 per cent) of mainly neutral or positive tone. By comparison, the SNSD received 
14 per cent of the coverage which was mainly neutral and negative.  
 
Klix reported regularly on the activities of the authorities, allocating 11 per cent to the 
Federation Government, 5 per cent to the BiH Council of Ministers and 3 per cent to RS 
Government. Forty seven per cent of the coverage about the Federation Government was 
positive and ten per cent was negative. By comparison, only eight per cent of the RS 
Government was positive and thirty two was negative.17 Since 9 September, Klix has started 
publishing interviews with candidates. To date, interviews with three candidates have been 
published: Mladen Ivanic (candidate of the coalition For Changes for a Serbian member of the 
Presidency of BiH), Zivko Budimir (candidate of the coalition Together for Changes for the 
Croatian member of the Presidency of BiH), Sefer Halilovic (candidate for a Bosniak member of 
the Presidency of BiH). Of the monitored media outlets, Klix has so far covered the biggest 
number of political subjects.  
 
Similar to Klix, Bljesak has also covered a number of political subjects. The most covered 
political entity was the Federation Government with 14 per cent of mainly positive and neutral 
coverage. Other subjects to receive more significant coverage included the HSP (11 per cent), 
the HDZ (9 per cent), the SDP (11 per cent) and the SDA (11 per cent). Their coverage was 
mainly positive or neutral. 
 
Conclusion 
 
Data from the first monitoring period reveals wide differences in the way political subjects are 
portrayed and in the amount of coverage provided to different political subjects. Two weeks of 
monitoring indicate that not all media follow the same standards of balance and fairness. Some 
monitored outlets more or less openly showed their sympathies towards particular political 
parties. The qualitative analysis also indicates that some media neglect to offer voters opposing 
views on particular stories. Media Plan will analyse data throughout the pre-election period and 
beyond to determine of this is a consistent trend. News reports were mainly driven by activities 
of politicians - journalists themselves usually did not try to dwell on problems, single them out. 
There was an apparent lack of investigative approach, and conversely reports were sometimes 
limited to superficial coverage.  
 
Voters would benefit from a more analytical and in-depth coverage that could help them to better 
analyze and assess the qualities and platfroms of electoral contestants. The media need to be 
more proactive in setting the formats of their election-related reporting and their general 
coverage of elections to better facilitate the exchange of opinions, public debate, investigation 
and commentary that would offer the public fully informed, analyzed and assessed views of 
persons seeking elected office. The next report will be issued two weeks from today and will 
contain cumulative data for a full four weeks of monitoring. 
 

                                                             
17  More specifically, this coverage included appearances by Bakir Izetbegovic (as a member of the 

Presidency of BiH), Nermin Niksic as the Prime minister of the Federation of BiH and topics 
related to the mining accident in Mine Raspotocje, and Damir Masic (as a minister in the 
Government of the Federation of BiH) mostly in connection with education and the start of the 
new school year. 



 
 

 
 


