Otvoreno pismo predsednici Vlade Srbije u tehničkom mandatu, Ani Brnabić!

Otvoreno pismo predsednici Vlade Srbije u tehničkom mandatu, Ani Brnabić!

Poštovana predsednice Vlade Repubilke Srbije u tehničkom mandatu,
koristimo priliku da Vam se obratimo nakon Vaše ocene da smo (BIRODI) „na putu za ludilo“, a nakon što smo verujući da su ustav i zakon još uvek iznad svih nas, a koristeći član 46 Ustava Republike Srbije, koji garantuje slobodu govora i izražavanja, izneli podatke iz našeg monitoringa medija sprovedenog nad dnevnicama televizija: RTS, Pink, Prva, Happy, B92 i N1 od 18.12.2023. do 18.2.2024. godine o kojim temama je govorio Predsednik Republike u naznačeno vreme. Dobijene rezultate smo uporedili sa članom 112. Ustava Republike Srbije nakon čega smo se putem javnosti obratili Narodnoj Skupštini Republike Srbije, koja ima ustavnu obavezu da prema članu 118 Ustava Republike Srbije da kontroliše da li predsednik Republike poštuje Ustav naše republike.
Naš poduhvat je motivisan rezultatom BIRODI monitoringa integriteta upravo izabranog saziva Narodne skupštine Republike Srbije. Analiza integriteta novoizabranog saziva vrhovne institucije u Srbiji govori o kršenju člana 40, stav 2. Zakona o sprečavanju korupcije, jer je 129 poslanika sa SNS liste u zavisnom odnosu spram predsednika Republike Srbije.
Valja naglasiti da je predsednik svih gradjana Republike Srbije dao svoje ime jednoj izbornoj listi, listi Srpske napredne stranke, čiji je on član. Ta lista je uz pomoć rejtinga predsednika Republike, koji je uzgred bio najpristuniji akter kao javni funkcioner tokom izborne kampanje u medijima prema ODIHR i BIRODI monitoringu medija, osvojila 129 mandata. On se kao predsednik svih gradjana odlučio da pomogne listi SNS-a. To nije u skladu sa članom 111 Ustava Republike Srbije. Da ovo nije na šta ukazuje samo BIRODI, o problematičnosti učešća predsednika Republike u izbornoj kampanji ukazuje i ODHIR od 2020. godine u izveštajima posmatračkih misija. Ovog puta Posmaračka misija ODIHR-a je zapažanje na ovu temu predstavila na stranama 13 (poslednji pasus) i 14 (prvi pasus) izveštaja i iz njih fomulisala preporuku:

“The law should provide for a clear separation between the official functions and campaigning activities of the incumbents. Authorities should take measures to prevent misuse of office and state resources and any violations should be proactively addressed through proportionate and dissuasive sanctions”

Suštinski problem po integritet Narodne skupštine Republike Srbije nije samo davanje imena predsednika Republike izbornoj listi, već postojanje razmene između predsednika Republike i poslanika SNS liste u najnovijem sazivu Narodne skupštine Republike Srbije. Predmet razmene su sa strane predsednika Republike njegov rejting. a sa strane poslanika sa liste SNS-a zaštita od sankcionisanja predsednika Republike za kršenje Ustava.
To je po našem uverenju kršenje člana 40, stav 2. koji glasi:

Javni funkcioner ne sme biti zavisan od lica koja bi mogla da utiču na njegovu nepristrasnost, niti da koristi javnu funkciju zarad sticanja bilo kakve koristi ili pogodnosti za sebe ili povezano lice.

U prilog pristrasnom postupanju poslanika Srpske napredne stranke je činjenica da su u najmanje 25 puta propustili da sankcionišu kršenje Ustava Republike Srbije od strane predsednika Republike, a na šta je ukazao profesor Pravnog fakulteta u Beogradu, Tanasije Marinković.
Ovakav status poslanika nema samo uticaj na njihovu spremnost da postupaju prema članu 118 Ustava Republike, već postupanja u skladu sa članom 7 Zakona o Narodnoj Skupštini republike Srbije, koji reguliše osnovne nadležnosti skupštine, što ima direktan uticaj na stanje vladavine prava, integriteta institucija i slobodne javnosti u Srbiji.
U prilog zavisnom položaju zakonodavne vlasti od predsednika Republike govore same reči predsednika Republike izgovorene u nedelju na partijskom skupu:

„Razmislite samo da se skinem sa liste koliko ljudi bi za vas glasalo…“

čime je predsednika Repubike potvrdio podataka iz naših istraživanja rejtinga, a to je da je rejting predsednika Republike i člana SNS, Aleksandra Vučića četri do pet puta veći od rejtinga SNS-a bez predsednika Republike koji je ili predsednik stranke ili učesnik kampanje.Javni funkcioner ne sme biti zavisan od lica koja bi mogla da utiču na njegovu nepristrasnost, niti da koristi javnu funkciju zarad sticanja bilo kakve koristi ili pogodnosti za sebe ili povezano lice.
O slučaju zarobljavanja parlamenta smo izvestili Posmatračku misiji ODIHR-a. Kao članovi Koalicije za integritet analizu integriteta novoizabranog saziva Narodne skupštine Srbije dostavili so Grupi zemalja za borbu protiv korupcije pri Savetu Evrope (GRECO) i zatražili vanrednu evaluaciju prema pravilu 34.
Od domaćih institucija obratili smo se Agenciji za sprečavanje korupcije i Savetu za borbu protiv korupcije Vlade Republike Srbije.
U odgovoru Agencije za sprečavanje korupcije dobili smo odgovor i argumentaciju za ono što nismo pitali, a to je da li predsednik Republike može da daje ime izbornim listama. Odgovor i agrumentaciju na pitanje da li su poslanici sa liste SNS-a u zavisnom položaju prema predsedniku Republike i kako rešiti taj sukob interesa nismo dobili.
Srpski Žan Žak Ruso, profesor doktor Božidar Boža Grujović, prvi sekretar i uz Protu Mateju Nenadovića kreator Praviteljstvujućeg sovjeta, u tekstu „Slovo o slobodi“ (1805.) izneo je stav da zakon „zapoveda gospodarima, vojvodama, sovjetu, svjaščenstvu, vladikama: svakome malomu i velikomu“ Kao organizacija ćemo se truditi da upaljena baklja vladavine prava, integriteta institucija i slobodne javnosti u ustaničkoj Srbiji pre 220 godina svetli i za naša pokoljenja uz pomoć ako je potrebno, a jeste, demokratskih država pre svega EU, jer smo država u statusu kandidata za članstvo.

P.S.
Nijedan medij koji je preneo Vašu izjavu nije pozvao i/ili zatražio rezultate BIRODI-a analize. Dali ste komentar na aktivnost BIRODI, koja nije bila predstavljena u navedenim medijima na istinit, potpun i pravoremen način što je garantovano Ustavom u članu 51, medijskim zakonima i Kodeksom novinara Srbije.
To govori o prirodi održivosti i funkciji takvih medija, tj. medijskom pluralizmu u Srbiji. Ovo obraćanje shvatite kao pokušaj da se čuje i druga, odnosno BIRODI strana, oranizacije koja je inicirala, pilotirala i državi dala model antikorupcijskog tela za borbu protiv korupcije u gradovima i opštinama Srbije, koji je deo mere 2.2.10.31 i koji se sistemski opstruiše od kada je obaveza po Akcionom planu za Poglavlje 23.

Share this post


Pretraži